In de hedendaagse tijd hoor je in de media momenteel eigenlijk maar een paar ''big news items''. Het gaat over Oekraïne, de energiecrisis, en duurzaamheid. En duurzaamheid bestaat dan weer uit sub items zoals bijvoorbeeld vegetarisch eten, biologisch of geen biologisch, te hoge CO2 emissies en hoe die lager te krijgen. En zo zijn er onder het kopje duurzaamheid wel vijftienduizendenvierennegentig onderwerpen aan te snijden. Een ieder moet zelf weten of hij of zij inspringt op deze materie, we scheiden allemaal ons huisvuil en recyclen plastic en het is aan jou of je dat genoeg vindt om duurzaamheid voor jezelf te rechtvaardigen.
Ook het aantal elektrische auto's neemt toe in ons land. Dit dankzij de subsidies die je als koper ervoor kunt krijgen, alsmede de hoge brandstofprijzen. Meer en meer mensen kiezen om elektrisch te gaan rijden, zowel privé als zakelijk. Wat op zich dan weer goed is voor onze CO2 uitstoot, maar veel minder goed voor onze portemonnee. De aanschaf is duur, en je hebt dan wel geen brandstof meer nodig (in het geval van een 100% elektrische auto) maar de auto moet worden opgeladen en dat is ook niet gratis. We verbruiken massaal meer energie om onze auto's op te laden wat ook gedeeltelijk weer ten koste gaat van de CO2 uitstoot, mits je je huis bekleed met zonnepanelen of een persoonlijke windmolen in je tuin hebt. En dat laatste heeft vrijwel niemand. Dus windenergie en zonne-energie zijn eigenlijk onlosmakelijk verbonden met de elektrische auto om het geheel duurzaam te laten zijn.
Maar waar je eigenlijk niemand over hoort is het rendement van een elektrische auto. Stel, je besluit tot aanschaf van een elektrische auto. Fabrikanten lokken de consument binnen met actieradiussen die bijna gelijk liggen aan die van een conventionele benzineauto. Zo ook met allerlei slimme opties zoals long range dual motors, heads up displays, slimme apps en over the air software updates. Je moet hem nog steeds zelf besturen, maar het scheelt niet veel meer of je hoeft niet in de auto aanwezig te zijn om toch van A naar B te kunnen reizen. In de praktijk gebracht haalt niemand bij lange na niet een actieradius van 600 kilometer, want wat blijkt? Die actieradius wordt door de fabrikant bepaald in ideale omstandigheden. Een bestuurder met een normaal gewicht, geen bagage, geen drempels, geen rotondes, geen wind, constante snelheid, geen zeven kratten Hertog Jan in de bagageruimte, geen passagiers, perfect asfalt, ideale bandenspanning, noem maar op. Zo haal ik ook wel 600 kilometer op één volle accu. Wel, persoonlijk misschien niet, want ik weeg twaalf miljard kilo en drink graag een biertje op zijn tijd, maar you get the point. In de praktijk mag je in je handen klappen als je de helft van de opgegeven actieradius haalt.
En dan nog het imago. Stel, je bent een succesvolle vertegenwoordiger. Je rijdt elektrisch, maar geen enkele vertegenwoordiger maakt een succesvolle impressie als hij of zij rondrijdt in een plastic doos met een gat en een plug in de bumper, toch? Je wilt als vertegenwoordiger succes uitstralen in een mooie luxe auto met een degelijke uitstraling. Iets waarvan men zegt, ''kijk....die is succesvol. Heeft een goed betaalde baan, dus verkoopt hij prima producten!'' Met een elektrische auto kom je aanrijden en men zegt, ''aaaah, kijk die meneer eens met die futuristische vliegende schotel, hij is zooo goed voor het milieu....laten wij zijn plastic Japanse troep in HEMA kleuren aanschaffen!''.
En dan nog het aanvullen van de brandstof. Met een 'normale' auto rijd je naar een benzinestation, je tankt je auto vol, je betaalt en je kunt verder. Met een elektrische auto gaat dat als volgt : Je hebt een app op je heads up display, en plots roept er een blikken robot stem ''U dient binnen dertig kilometer uw auto op te laden. Het dichtstbijzijnde oplaadpunt is over vijfenzestig kilometer''. Dan heb je toch een probleem. Voor zover ik weet wordt geen enkele auto uitgerust met een vlieger en een sleutel in de kofferbak. Dat wordt dus vijfendertig kilometer duwen! Daar sta je dan in je Armani kostuum achter een auto te duwen die meer weegt dan een gemiddeld vliegtuig. Want die accu weegt vele malen meer als die plastic wasmand die om de accu heen zit gebouwd.
Met andere woorden, de technologie die wordt toegepast in een elektrische auto moet nog verder worden doorontwikkeld om er ècht een waardige vervanger voor de conventionele benzineauto van te maken. En kunnen we in zeker zin zeggen dat de elektrische auto ons te vroeg door de strot wordt geduwd. Onder het mom van ''verbeter het milieu en reduceer uw ecologische footprint'' kopen we massaal een voertuig, maar praktisch is het allerminst. En daarom voor mij persoonlijk nog geen elektrisch voertuig. Dan zou ik liever nog een Opel ''Fred Flintstone'' editie aanschaffen. Die heeft standaard een gat in de vloer. Je verbruikt energie door hard te lopen, en het kost je geen brandstof. Behalve dan datgene wat ik eet, en dat is behoorlijk genoeg om de economie in de foodsector draaiende te houden, biologisch of niet.
Reactie plaatsen
Reacties